Licznik odwiedzin portalu

Wizyt w miesiącu611
Łącznie wizyt1225233

Powered by Kubik-Rubik.de



Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates

Dawna podróż do Krościenka n.D

Aby dojechać do Szczawnicy lub Krościenka, przed powstaniem linii kolei żelaznych, możliwe to było jedynie za pomocą karety. W Grodzie Kraka zamieniano je na mniejsze i lżejsze powozy i dalej jechało się przez Myślenice, Lubień, Obidową oraz Nowy Targ – czyli trasą tak jak dzisiaj, za to z przerwami na spanie, popas itp.

W momencie pojawienia się kolei w Krakowie, jak również w Starym Sączu, podróż w Pieniny stawała się znacznie wygodniejsza i trwała krócej. Powstały wzmianki w informatorach jak i przewodnikach, jak najdogodniej dojechać do Szczawnicy z Krakowa lub na przykład Lwowa. Trasa z Krakowa prowadziła przez Tarnów i następnie do Starego Sącza, natomiast z Lwowa przez Tarnów lub Zagórz Grybów był miejscem przystanku, trwającym przez około 20 minut, i tutaj był podwieczorek.

W samym Krakowie były dwie możliwości – dla bogatych czekały powozy przy dworcu, natomiast mniej zamożni  odjeżdżali z Kleparza lub Podgórza. Miało to miejsce w dni targowe. Klient dobijał targu z fiakrem, czyli „kierowcą” wozu i już mógł jechać w Pieniny. Istniała jeszcze możliwość skorzystania z pocztowego wozu osobowego. Taki oto wóz, raz na dzień, wjeżdżał do Krakowa. Takie wozy doskonale sprawdzały się w terenie w górskim, bo w latach 60-tych XIX wieku, drogi jednak pozostawiały wiele do życzenia.

Żeby dojechać jak najszybciej polecano trasę Kraków Bochnia – z samego rana wyjazd pociągiem, następnie wozem pocztowym lub góralskim na Słopnicę, Kamienicę, Zabrzeż i do Krościenka nad Dunajcem lub Szczawnicy. Taka podróż trwała do 24 godzin.


Jak do Szczawnic podróżowano


Jeżeli ktoś miał więcej czasu to mógł dojechać sobie do Starego Sącza, tutaj zwiedzenie miasteczka, nocleg i na drugi dzień dalej w drogę do Uzdrowiska w Szczawnicy. Z ziemi sądeckiej prowadziły w Pieniny dwie drogi. Mostki->Gołkowice->Gaboń i tutaj albo przez Obidzę, albo przez Łącko. Droga przez Obidzę wynosiła około 4 mil, a w Szczawnicy wyjeżdżało się od strony Sewerynówki – była to najstarsza droga, która łączyła Uzdrowisko z resztą Polski. Druga opcja – przeprawa przez Dunajec w okolicy Kadczy, następnie Jazowsko, Łącko, Krościenko nad Dunajcem. Między Krościenkiem a Szczawnicą kursował prom, lecz nie było to dobre rozwiązanie, biorąc pod uwagę górską i niebezpieczną rzekę, jaką jest Dunajec. W 1874 roku, staraniem Józefa Szalaya wybudowano drewniany most na Piaskach (więcej informacji na ten temat, możecie znaleźć tutaj).

Dojechaliśmy z północy, więc czas na południe. Dojeżdżamy z Węgier. Były dwie możliwości: Keżmark->Biała->Hanuszowce->Matiaszowce->Stara Wieś, prom przez Dunajec i Sromowce->Czorsztyn->Krościenko n.D->Szczawnica Niżna. Druga możliwość to Bardejow->Lubownia->Przełęcz Rozdziele->Biała Woda->Jaworki.

Pod koniec XIX wieku powstał odcinek kolei Kraków-Chabówka. Dla wielu osób, z tego właśnie powodu,  podróż straciła swój urok. Jednak czas i wygoda zrobiły swoje. Następne odcinki kolei żelaznej to z Chabówki do Nowego Targu. W planach był również odcinek kolei przez Czorsztyn do Starej Wsi (wtedy jeszcze na Węgrzech) oraz przez Krościenko na ziemię sądecką do Nowego Sącza. Wojna i inne wydarzenia oddaliły jednak te projekty. Dojeżdżało się więc do Nowego Targu i  następnie wozem do Szczawnicy.

Pierwsze automobile pojawiły się w 1912 roku a w 1921 roku było już kilka autobusików, które przywoziły gości z Nowego Targu. Czas podróży trwał około półtorej godziny. W latach 1923-24 również Poczta rozpoczęła przewóz kuracjuszy z Nowego Targu i Nowego Sącza. W latach trzydziestych XX wieku Koleje wprowadziły autobusy, które kursowały na trasach od stacji w Nowym Targu, Nowym i Starym Sączu do Szczawnicy. Godziny odjazdów były dopasowane do rozkładu jazdy pociągów.


Podróż do Krościenka n.D

 

Polecamy

WYPOŻYCZALNIA SPRZĘTU
"Pod Kolejką"
ul. Główna 7
34-460 Szczawnica
tel. 604 897 778
W ofercie wypożyczalni znajdziecie Państwo szeroki wybór rowerów:
trekingowych, górskich, dziecięcych...

Zobacz więcej(kliknij)